tisdag 23 december 2008

Julen är barnens högtid!

Det är fredag, klockan är tre och jag står på Systembolaget på Rosenlundsgatan för att köpa några engelska julöl till T. Då kommer två killar som ser ut att vara runt trettio in, antagligen direkt från jobbet eftersom de bär overaller med färgfläckar på. En av dem har ett stort paket från en leksaksaffär under armen. De beter sig lite konstigt och jag inser plötsligt: De är inte nyktra.

Ett barn ska få paketet som den fulla killen har köpt. Ett barn som kanske är hans son eller dotter. Ett barn som ska umgås med honom under julen. Och han lär inte vara nykter.

Om du ska umgås med barn under julen, se till att vara nykter medan de är vakna. Eller håll dig till en öl till maten. (Om du inte klarar det bör du nog fundera på om du ska dricka över huvud taget)

Jag har inget minne av att mina föräldrar drack under jularna när jag var barn. Men här kan du läsa om Hillevi Wahl som lidit under sin uppväxt: "Barn ska inte behöva se mamma och pappa fulla"

Fakta om supandets högtid:
41 091 441 liter alkoholhaltiga drycker såldes till jultörstiga svenskar i december förra året enligt Systembolaget. Det är nio miljoner liter mer än försäljningen under november månad. Julen är inte bara barnens högtid. Det är också supandets.
(Källa: Aftonbladet)

1 kommentar:

Anonym sa...

Självklart skall julen firas utan alkohol! Jag har också bloggat om detta vid ett par tillfällen. Framför mej idag i Bankomatkön stod ett par killar och pratade om julafton. Den ena sa med hjälp av ett par kraftuttryck att han skulle vara dyngrak på julafton. Fattar folk inget eller bryr man sig bara om sig själv kanske. God Jul!